Ako bi se razvoj naše zemlje gledao kroz šoping, bilo bi nekoliko ključnih tačaka na tom putu. Prva godina bi bila 2005. i dolazak Zare. Tada sam radio u centru grada i sećam se reda do Palate Albanije za dan otvaranja. Zatim 2007, kada je otvoren Ušće Shopping Center, realno prvi moderni mol u Srbiji u to vreme. Onda 2017, kada nam je došla IKEA, pa više nismo morali da idemo u Zagreb da bismo trošili pare. A 2024. će ostati upamćena kao godina kada je stigao Temu. Iz ugla šopinga on ima takav potencijal da napravi dodatni disruption da bi vreme komotno moglo da se meri pre i posle Temua. Kako je Temu uspeo da napravi takav hype i big bang? I šta je Temu uopšte i koji su njegovi dometi?
U tehničkom smislu, Temu je online marketplace, što znači da služi kao posrednik između hiljada proizvođača s jedne strane i miliona kupaca s druge strane. Svi oni, kupci i prodavci, sastaju se na Temu aplikaciji. U biznis smislu, Temu nije vlasnik robe koja se preko njega prodaje, već dobija određenu proviziju od proizvođača za uslugu marketinga, prodaje i logistike. Tim redom. Marketplace model se u vreme kad sam ja bio mlađi i kad su šoping destinacije bile Čumićevo sokače pa tek kasnije City pasaž, zvao komisiona prodaja. To je ono kad Verica donese kožne jakne koje je napravila u butik kod gazda Paje da ih prodaje. Pa kad proda, onda se i lova deli, veći deo Verici, ali i gazda Paji neki tal.
Da se vratimo na Temu.
Osnovala ga je 2022. godine u Americi kineska kompanija PDD, koja je u 2023. ostvarila ukupan promet od 34,4 milijarde američkih dolara. Temu je, kao omiljeno dete holdinga, dobio takav budžet da je mogao da sprovede dosad neviđen marketinški blickrig koristeći sve moguće kanale komunikacije skoro do maksimuma. Ako se zadržimo na Srbiji, koja je praktično beznačajno tržište za globalnu kompaniju, Temu bukvalno iskače iz frižidera. Kao prvo, sama aplikacija agresivno nameće ponude, doduše s dosta dobrom tailor made ponudom. Zatim, apsolutno sve mreže su zatrpane njihovim porukama.
Sve to, naravno, rezultira nezabeleženim rastom koji je Temu doveo do 167 miliona aktivnih korisnika mesečno. Šta je, pored agresivnog marketinga, ključan faktor za rast ove platforme? Odgovor na to je užasno jednostavan, a to je ogromna ponuda najrazličitijih artikala po neverovatno niskim cenama, uz besplatnu dostavu. Iza ove jednostavne postavke zapravo stoji veoma kompleksna logistička operacija. Ali da ne davim. Gomila domaćih e-commerce polupriučenih stručnjaka komentarisala je Temu poslovni model i njegovu održivost. Ne bih da ih imenujem, dovoljno je citirati Einsteina da su „dve stvari beskonačne – svemir i ljudska glupost”.
Poenta je, zapravo, vrlo prosta. Svaki start-up s praktično neograničenim resursima maksimalno će investirati kako bi ostvario što brži rast. Merilo uspeha start-upa u prvih pet godina nije profit, nego rast i akvizicija korisnika i tržišta. Ne treba biti preveliki genije da shvatiš da svako ko nudi besplatnu dostavu, bez obzira na iznos porudžbine, gubi novac. U konkretnom slučaju, svaka dostava u Temu modelu košta oko 10 dolara. Uzmite onda to da oni imaju samo proviziju od onoga što se kupi preko platforme, od verovatno 15% u proseku. Dalju matematiku izvedite sami.
Ali to nije gubitak, to je investicija u osvajanje tržišta. Samim tim, model je održiv u meri u kojoj je majka-kompanija spremna da finansira taj i takav rast. A majka ko majka, sve za svoje dete. Inače, svaki marketplace model ima izazove da postane profitabilan. Farfetch.com, koji je verujem vrlo poznat Social club publici, tek posle 12 godina postao je profitabilan. A Temu će to uspeti mnogo ranije, pretpostavljam u naredne dve godine.
Suštinski najveća komparativna prednost Temu platforme jeste niska cena svega što prodaje, a to je direktno uslovljeno time što su to isključivo kineski proizvođači. A svakom je jasno da standard života, recimo to na takav način, u Kini nije kao na Zapadu. I da tamo baš ne mare mnogo za ljudska, a kamoli radnička prava. Samo pitajte zaposlene u kineskim fabrikama kod nas. Nema ni piš, a kamoli puš pauze.
I ta njihova komparativna prednost trajaće još dugo. Jer, nit će brat Si njima da dozvoli da pišaju kad hoće dok su na poslu, nit će nama neko to da zabrani. Ali upravo zato Temu nas sve spaja. Njih koji moraju da trpe i nas koji ne moramo. I to će trajati dok njihova prostata ne popusti. Ali to je druga tema.