Sada čitate
Kada (i zbog čega) se pojavljuju celebrity stilisti na modnoj sceni

Kada (i zbog čega) se pojavljuju celebrity stilisti na modnoj sceni

Iako smo o značaju celebrity stilista i načinu oblikovanja trendova uveliko govorili, ono što je ostalo nedorečeno jeste šta je njihova pojava devedesetih godina predstavljala je mnogo više od pukog prolaznog trenda — bio je to odraz jasne transformacije u odnosima između medija, industrije zabave i tekstilne industrije. Upravo taj trenutak zauvek je promenio način na koji percipiramo moć i estetiku u javnom prostoru. Holivud je oduvek je bio svojevrsni kontrolisan svet, u kojem su studiji krojili izgled svojih zvezda, stvarajući uniformisanu viziju glamura koja je odgovarala njihovim potrebama. Međutim, devedesetih godina, globalizacija i rast konzumerističkog društva izazvali su decentralizaciju modnog izraza, a stilisti su postali ključne figure u ovom novom, dinamičnom prostoru.

Kada se Gwyneth Paltrow pojavila u crvenom Gucci odelu od pliša, stil na crvenom tepihu više nije bio pitanje izgleda već identita.

Glumica je u tom periodu lično kontaktirala velike modne kuće, a prelomni trenutak u njenoj karijeri bila je roze custom made Ralph Lauren haljina kojoj je nosila na dodeli Oskara 1999. Podsetimo se da je upravo te godine osvojila nagradu za najbolju glumicu u glavnoj ulozi, za film “Shakespeare in Love”. Bilo je to vreme kada je crveni tepih ponovo postao mesto performansa – arena u kojoj su se slavne ličnosti takmičile za pažnju medija, publike i dizajnera. Gwyneth Paltrow i njene savremenice shbatile su da, sarađujući sa istaknutim dizajnerima, mogu ne samo osigurati svoju prisutnost u medijima, već i postati globalni modni fenomen.

Madonna u Gucci runway komadima na dodeli MTV nagrada dodatno potvrđuje tezu o uticaju tadašnje mode koja je još jednom uspela da prodre u redove pop kulture. Ubrzo su veliki brendovi počeli da angažuju ono što je nama danas poznato pod pojmom celebrity stilista koji su bili zaduženi isključivo za poznata lica na sceni. U tom smislu, stilisti nisu bili samo kuratori kombinacija, već stratezi javnog imidža, upravljajući percepcijama i stvarajući most između holivudskih zvezda i jedva dokučive modne elite.

Posmatrano iz perspektive dašanjeg trenutka, ovaj pomak nije samo transformisao modnu industriju, već je redefinisao ulogu celebrityja u savremenom društvu. Do tada, oni su bili pasivni primaoci estetike koju im je industrija nametala, da bi ubrzo postali aktivni agenti u kreiranju svojih vizuelnih narativa. Ova promena je omogućila slavnim ličnostima da izgrade imidž kroz modu, pretvarajući svoj izgled u komunikacijski alat – sredstvo putem kojeg se modna i kulturna značenja mogu interpretirati i kontekstualizovati. Sarađujući sa dizajnerima kao što su Tom Ford, Calvin Klein, Ralph Lauren, pa i Tommy Hilfiger stilisti su omogućili slavnim ličnostima da postanu personifikacije ovih luksuznih brendova.

Kako je pojava celebrity stilista pormenila modnu industriju
Kako je pojava celebrity stilista pormenila modnu industriju
Kako je pojava celebrity stilista pormenila modnu industriju

Sa druge strane, ne zaboravimo da ovaj proces takođe naglašava suptilnu igru moći između Holivuda i modne industrije.

Dok su dizajneri imali koristi od vidljivosti koju su im pružale slavne ličnosti, oni su imali koristi od simboličkog kapitala koji su im dizajneri dodeljivali kroz prestižne kreacije. U ovom kontekstu, stilisti su bili ti koji su održavali delikatan balans, pregovarajući između zahteva modne industrije i potreba omiljenih holivudskih zvezda. Njihov uspeh se merio ne samo kroz spektakularne trenutke na crvenom tepihu, već i kroz njihovu sposobnost da savladaju složeni društveni pejzaž u kojem se ukrštaju politika tekstilne industrije, popularnost i potrošačka kultura.

Ovaj fenomen dokazuje da moda i zabava nisu odvojene sfere, već isprepleteni sistemi koji se međusobno nadopunjuju. Moć celebrity stilista leži u njihovoj sposobnosti da oblikuju ne samo ono što zvezde nose, već i kako se one doživljavaju – kao kulturni proizvodi u neprekidnom dijalogu sa širim društvenim silama. Najskoriji primer su svakako Zendaya i njen dugogodišnji stilista Law Raoch koji su započeli novu eru strateškog partnerstva dve naizgled nespojive industrije.

Početak