Retrospektivna izložba radova Mire Brtke, pod nazivom „Budućnost je iza nas“ (Il Futuro è Dietro di Noi), koja je otvorena 11. jula, traje sve do 8.septembra u Nacionalnoj galeriji moderne i savremene umetnosti u Rimu. Ako u narednih nekoliko nedelja idete u Rim, ne propustite priliku da pogledate ovu nesvakidašnje lepu postavku.
Po nekom nepisanom pravilu, u ovo doba godine stanovnici Rima ustupaju svoj grad neumornim i na visoke temperature otprnim turistima iz celog sveta. Za utiske i uspomene, koje će poneti zaljubljenici večnog grada brine cela Komuna, a posebno društveno odgovorne institucije u kulturi, koje sa pažnjom kreiraju program izložbene delatnosti za taj period u godini. U ovogodišnjoj kulturološkoj ponudi izdavaju se tri izložbe velikih svetskih umetnica: Luiz Buržoa (Louise Bourgeois) u Galleria Borghese, Karla Akardi (Carla Accardi) u Palazzo delle Esposizioni i Mira Brtka u Nacionalnoj Galeriji Moderne i Savremene umetnosti.

Prema rečima samih kustosa Nacionalne galerije, retrospektivna izložba Mire Brtke privlači nesvakidašnju pažnju publike.
Već sada evidentno obara rekord posećenosti za ovo doba godine. Na dva nivoa u impozantnom prostoru ove značajne italijanske institucije kulture, našlo se preko stotinu radova, nastalih upravo u Rimu, čime se Mira Brtka potvrđuje kao jedna od velikih evropskih umetnica druge polovine dvadesetog veka. Da bi ste došli u priliku da budete okruženi njenim delima morate proći kroz veličanstveni špalir sačinjen od remek dela velikih italijanskih umetnika: Đakomo Bala (Giacomo Balla), Umberto Bokoni (Umbreto Bocconi), Piero Manconi (Piero Manzoni), Lućo Fondtana (Lucio Fontana), naspram dela velikana svetske umetnosti: Pablo Pikaso (Pablo Picasso), Henri Mur (Henry Moore), Endi Vorhol (Andy Warhol), Džekson Polok (Jackson Pollock), i mnogi drugi.
Za ovu retrospektivnu izlozbu stručni tim Fondacije , na čelu sa Ivanom Mitićem, izdvojili su 120 umetničkih dela, iz heterogenih opusa Mire Brtke. Doživljaj jedinstvenog umetničkog univerzuma Mire Brtke omogućava nam izuzetna izložbena postavka Miroslava Rodića. Za upečatljiv utisak postavke pobrinuo se prof. arhitekta Franko Purini, koji je instalacijonim kreiranjem izložbenog prostora doprineo da se istakne karakter izložbe, koja bez sumnje osvaja pažnju, kako struke tako i publike.
Izložbu prati iscrpna monografija ( na engleskom i italijanskom jeziku ), sa tekstovima likovnog kritičara Save Stepanova, kustosa Anđela Bukarelija (Angelo Bucarelli) i Ludovike Rosi purini (Ludovica Rossi Purini). Monografija je dostupna i u Beogradu i može se pronaći u Arte Galeriji na Andrićevom vencu br 12.

O Miri Brtki
Budućnost koja se već desila – to je kontekst koji sažeto ali uverljivo ilustruje raskošnu umetničku ličnost Mire Brtke. Njena autentičnost se može opisati time da je bila renesansna ličnost novog vremena, a s tim u vezi, Italija, i preciznije, Rim, su bili od ključnog značaja za celokupno njeno stvaralaštvo. Bila je multimedijalna, multidiciplinarna i multikulturalna umetnica, koja je aktivno, nekada i istovremeno, stvarala u oblastima filmske i pozorišne režije, dramaturgije, scenografije, animacije, slikarstva, veza, vajarstva, kostimografije, modnog dizajna i umetničkog aktivizma. „Stiče se utisak da je uvek bila na pravom mestu, u pravo vreme.“ – rekao je likovni kritičar Sava Stepanov.

Mira Brtka je završila studije režije na Akademiji za pozorište i film u Beogradu 1953. godine, i rad na filmu je dovodi u Rim. Slikarstvom je počela da se bavi posredstvom animacije, zatim upisuje Akademiju lepih umetnosti u Rimu i diplomira 1963. godine. Jedna od autentičnih činjenica vezanih za slikarstvo Mire Brtke je što je od početka slikala apstraktno. Za kratko vreme realizuje veliki broj izložbi tokom 1960-ih godina, a članstvo u internacionalnoj grupi “Illumination” je posebno obeležilo njeno slikarstvo, posebno uticaj mentora, Nobuje Abea (Nobuya Abe).
Od poetike „posle enformela“, Mira Brtka transformiše slikarski stilski izraz ka geometrizovanoj, plošnoj formi i dinamičnoj kompoziciji čistih tonova, i dalje, ka „Beloj slici“ reljefne strukture, koja se transformiše promenom uslova osvetljenja i dinamikom senki. Paralelno stvarajući na relaciji Rim-Beograd, posvećuje se, pored slikarstva, filmskom radu, zatim kostimografiji, pa modnom dizajnu, a bojeni potez četkom menja tekstilnim formama i vezom, tehnikom koja je vezuje za njeno slovačko poreklo.


Foto: Dušan Petković