Kada pogledamo revije različitih brendova za određenu sezonu, vrlo jasno vidimo da Venov dijagram postoji. Određeni trendovi se prepliću i ponavljaju a mi se pitamo, kako se to događa? Da li modni dizajneri pričaju među sobom? S obzirom na to da ne postoji jednostavan proces kakav bismo možda zamislili, trendovi zaista mogu da deluju kao zavera: neka vrsta dogovora iza kulisa.
Pre nego što tim uđe u proces osmišljavanja kolekcije, sve ide iz istog polazišta: kulturni pokreti, politika, film i muzika. Dizajneri osluškuju ove naznake i, kao i svi mi, razmišljaju o tome šta znače za našu budućnost. Tu su i poslovni ciljevi: šta se prodaje, šta ne, i šta bi moglo da se proda. Deo timova koji ima udela u svakoj narednoj kolekciji su biznis analitičari, komercijala, finaninsije… lista je duga.
Kako sve počinje?
Pre nego što se trendovi usvoje, oni se predviđaju od strane kompanija poput WGSN-a, Peclers Paris-a, McKinsey & Company-ja i drugih. Na primer, WGSN analizira društvo, tehnologiju, životnu sredinu, politiku, industriju i kreativnu kulturu. Posmatranje mode iz svih ovih uglova omogućava temeljno sagledavanje onoga što zaista postaje trend.
Jedan od značajnih faktora je stajling. Tako je, zvuči nemoguće, ali način na koji stilisti uklope određene komade na revijama, može da pogura specifične trendove. Ukoliko mogu da budu iskopirani od običnih ljudi (ili ljubitelja mode), šanse su veće da nešto postane popularno. Stilisti poput Lotte Volkove koja sezonama radi za Miu Miu pronalaze inspiraciju na ulicama. Kada ste okruženi raznolikošću i realnim željama i kreativnim načinima običnih ljudi, vrlo dobro shvatite šta je to što može da pogura određeni proizvod.


Pop kultura i streetwear su jednako bitni za predikciju trendova. Setimo se Charli XCX i njenog Brat stila – već postoje kolekcije za proleće/leto 2025. koje se oslanjaju na Brat green, poput Gucci ili GCDS.


Način na koji su Jonathan Anderson i stilista Benjamin Bruno predstavili trenerke uvučene u sportske čarape na Loewe reviji za jesen/zimu 2024. je dokaz da ulica ima velikog udela. Inspirisani momcima iz Istočnog Londona, inkorporirali su ulični stil u dizajn. Napravljene su trenerke, čarape i cipele za reviju, kao jedan komad. To je dokaz kako jedna ideja može da vodi ka drugoj i podigne na viši nivo.


Modni trendovi su naravno – ciklični
Pitajte bilo koga iz industrije, i svi ćemo se složiti da moda – a samim tim i trendovi – funkcioniše u ciklusima. Na svakih 10 ili 15 godina iste ideje se ponovo vraćaju. Boho je odličan primer, od svog nastanka kao modni trend sedamdesetih, do povratka tokom dvehiljaditih sa modnom kućom Chloé, a sada sa Chemenom Kamali u, pogodili ste, Chloé. Ovi proizvodi već žive na tržištu i ulicama, ali svakih nekoliko godina pojavi se dizajner ili stilista sa jedinstvenim, svežim pogledom na ove ideje.
I složimo se na kraju, moda je pitanje trenutka. Sve što je andergraund, kad tad izađe na površinu. Sve što je isprva velikoj većini neshvatljivo a nekima pitko i primamljivo, nađe svoj put do mainstream kulture.