Sada čitate
Ko je Valie Export i zašto svi treba da znamo za nju?

Ko je Valie Export i zašto svi treba da znamo za nju?

Postoje umetnici koji prate epohe i oni koji ih stvaraju. A postoje i oni koji, poput seizmografa, osete pukotine u društvu pre svih ostalih i svoje telo postave direktno u njih. Austrijska umetnica VALIE EXPORT pripada ovoj trećoj, najređoj i najradikalnijoj vrsti. Pre nego što je performans postao globalni fenomen, pre nego što je Marina Abramović testirala granice izdržljivosti, i mnogo pre nego što je body art ušao u rečnik savremene kulture, njen beskompromisni rad postavio je temelje za gotovo sve što će uslediti.

Razumevanje njenog opusa nije samo lekcija iz istorije umetnosti; to je ključ za čitanje kodova savremene feminističke i medijske kritike.

Ime kao prvi performans

Svaka priča o njoj počinje preimenovanjem, performansom koji traje čitav život. Godine 1967, Waltraud Lehner, tada udata Hollinger, odbacuje oba prezimena – očevo i muževljevo – dva stuba patrijarhalne identifikacije. Usvaja novo, ispisano velikim slovima: VALIE EXPORT. “VALIE” je nadimak, a “EXPORT” je pozajmljeno sa popularne marke cigareta, Smart Export.

Ovim gestom ona pretvara sopstveni identitet u brend, u koncept spreman za “izvoz”. U eri kada je žensko telo bilo pre svega objekat, ona ga proglašava subjektom i autorskim proizvodom. Poruka je bila jasna i provokativna: „Nisam više želela da nosim ime svog oca, ni ime svog muža. Želela sam da izvezem sebe, iz svoje luke.“ Njen identitet je postao njen prvi i najtrajniji manifest.

Telo kao bojno polje

Ako je ime bilo manifest, telo je postalo platno, oružje i bojno polje. VALIE EXPORT je shvatila da se društvene norme, represija i muški pogled (male gaze) najdublje upisuju upravo u žensko telo. Zato je odlučila da to telo iskoristi kao alat za njihovo razbijanje.

Njen najpoznatiji rad, „Tapp- und Tastkino“ (Bioskop dodira i pipanja) iz 1968, savršen je primer ove strategije. Stojeći na ulici, na grudi je postavila kutiju nalik minijaturnom bioskopu. Prolaznici, isključivo muškarci, pozvani su da provuku ruke kroz zavesice i dodirnu njene nage grudi. Ovim činom, ona je demistifikovala i ogolila voajerizam. Telo koje se u mraku bioskopa konzumira kao fantazija, ovde je postalo stvarni, nelagodni, direktni susret. Umetnica je kontrolisala situaciju, njen pogled je bio direktan, pretvarajući posmatrača u objekat i učesnika.

Još direktniji bio je performans „Aktionshose: Genitalpanik“ (Akcione pantalone: Genitalna panika). Sa odsečenim pantalonama koje su u potpunosti otkrivale njene genitalije i sa automatskom puškom u rukama, ulazila je u bioskope za odrasle, suočavajući publiku sa stvarnim ženskim telom, umesto sa njegovom pasivizovanom slikom na ekranu. Nije to bio poziv na seks, već pretnja – povratak moći nad sopstvenom seksualnošću.

Prošireni film i slika kao kritika

Iako je najpoznatija po telesnim performansima, VALIE EXPORT je bila i pionirka onoga što je nazvala „prošireni film“ (Expanded Cinema). Za nju, film nije bio samo priča na platnu, već i fizičko iskustvo, prostor, medij koji treba dekonstruisati. Njeni radovi su razbijali tradicionalnu filmsku naraciju, istražujući odnos između tela, ekrana i prostora.

U seriji fotografija „Body Configurations“ (Konfiguracije tela) iz sedamdesetih, ona svoje telo upisuje u arhitekturu i pejzaž. Savijajući se preko ivičnjaka, ležeći na stepeništu ili se stapajući sa linijama zgrada, ona pokazuje kako okolina – fizička i društvena – oblikuje, lomi i definiše telo. Telo nije prirodno stanje, sugeriše ona, već je uvek u dijalogu sa strukturama moći koje ga okružuju.

Nasleđe koje traje

Zašto je VALIE EXPORT danas važnija nego ikad? Zato što su pitanja koja je postavila pre više od pola veka postala centralna pitanja digitalnog doba. Njena kritika medijske reprezentacije žene, pretvaranje identiteta u brend i istraživanje odnosa tela i tehnologije danas su naša svakodnevica.

Ona je bila umetnički „izvorni kod“ za generacije koje su sledile. Njen rad nije bio samo provokacija radi provokacije, već duboko promišljena analiza mehanizama moći. U svetu u kojem se lični identitet neprestano „izvozi“ putem društvenih mreža, a borba za kontrolu nad sopstvenim telom i narativom ostaje ključna feministička bitka, glas VALIE EXPORT odjekuje snažnije nego ikad. Upoznati njen rad znači razumeti da je svaki istinski avangardni čin, u svojoj suštini, borba za slobodu.

Početak