Ko sedi u prvom redu? Ko je glavna muza dizajnera? I zašto su muze i brend ambasadori danas bitniji nego ikada pre?
Muze i brend ambasadori su danas jedan od najznačajnijih faktora uspeha modnih brendova a dovođenje pravih ličnosti u svoj tim predstavlja veliki uspeh.
Zendaya je 2023. zvanično postala jedna od brend ambasadorki luksuzne modne kuće Louis Vuitton. Modna zajednica na internetu i dalje je fascinirana njenom saradnjom sa brendom, s obzirom na to koliko često nosi druge dizajnere. Od starta njene saradnje, pojavila se samo dva puta na reviji. Nije poput Harryja Stylesa, na primer, koji već dugo podržava Alessandra Michelea – iz vremena Guccija do njegovog prelaska u Valentino. Ono što je još zanimljivije jeste da Styles, za razliku od Zendaye, nema ugovor – barem za sada. Poznate ličnosti na kojoj god strani da se nađu, njihov identitet donosi i vidljivost. Ovaj primer prikazuje razliku između brend ambasadora i muze. Iako se ti pojmovi često koriste kao sinonimi, imaju različita značenja. Ambasador je zvaničan i marketinški definisan, dok je muza više lična. Ipak, poznate ličnosti i njihov imidž ostaju ključna veza između brenda, pop kulture i publike.
Moda ne može bez muza?
Muze su oduvek postojale u svetu mode. Audrey Hepburn bila je muza Huberta de Givenchyja, Madonna Jean Paul Gaultieru, Azzedine Alaia je imao Grace Jones a Jeremy Scott Devon Aoki. Nekada bi umetnici bili izgubljeni bez muza. Dizajneri često razviju bliske veze sa svojim modelima, pevačicama i glumicama sa kojima učestalo rade. Madonnin čuveni grudnjak iz 1990. godine, iza koga je stajao Gaultier, bio je simbol njene smelosti i progresivnosti u tadašnje vreme. Te neraskidive veze u kojima se iz međusobne inspiracije dogode čuda su zaista posebne. Ne samo vizuelno, već i istorijski.


Uloga ambasadora je prilično jasna, jer je zasnovana na ugovoru i plaćenoj promociji. S druge strane, uloga muze je mnogo neodređenija. Muza ne mora da ima formalni dogovor sa brendom, već njen odnos sa dizajnerom ili brendom često proizlazi iz autentične inspiracije i povezanosti. Timothée Chalamet i Tilda Swinton su prijatelji i muze Haidera Ackermanna već godinama. U vremenu kada internet opsesivno analizira veze poznatih ličnosti, a moć poznatih iza dizajnera postaje poželjna, ova dinamika pravi razliku.


Brend ambasadori takođe imaju izuzetan značaj. Možda odnosi nisu lični ali i dalje imaju odjeka. A$AP Rocky i Jacob Elordi bili su pravi odabir za modnu kuću kao što je Bottega Veneta. Njihova sloboda poigravanja modom i značenjem muževnosti je upravo ono što sam brend predstavlja. Dovođenjem ova dva super-stara, Bottega Veneta postala je JOŠ zanimljivija i praćenija (ako je to uopšte bilo moguće). Nije samo bitno imati brend ambasadora nego pronaći spoj u kome će obe strane dobiti na vidljivosti. I evo, svet ne može da se zasiti svih off-duty look-ove Jacoba Elordija gde sasvim spontano i pun samopouzdanja, nosi torbe na koje bi prosečan strejt muškarac gledao snishodljivo. Sada svako sa Instagram nalogom zna ko je Jacob Elordi i šta je Bottega Veneta Andiamo torba.


Transakcija
Iako Zendaya ne deluje da ima lični odnos sa dizajnerima, njen modni uticaj učinio ju je idealnim ambasadorom. Prvo za Valentino, a sada za Louis Vuitton. Javnost je obožava, kao i njenog stilistu Law Roacha koji je poznat po tome da od poznatih ličnosti napravi modne ikone. Njena podrška je izuzetno vredna iz perspektive brenda, dok saradnja sa jednim od najpoznatijih luksuznih imena kao što je LV dodatno jača i njen lični brend. Tu se krije razlika između brend ambasadora i muza. Dok je jedna transakcione prirode druga je emotivna i lična. Obe mogu da imaju jednaki uspeh, samo je bitno da prva bude uverljiva.


