Nekada je luksuz bio jednostavan: skupi automobili, torbe sa logom, letovanja na mestima gde „obični smrtnici“ nisu mogli da kroče. Danas, međutim, sve je dostupno, sve je imitabilno – svako može da naruči „dizajnersku“ torbu, da ode u „ekskluzivni“ restoran ili da iznajmi privatni avion za Instagram fotografiju.
Pitanje je: ako svi možemo da posedujemo sliku luksuza, da li on uopšte još postoji?
U eri preobilja, luksuz je izgubio svoj oblik. Više ga ne definiše cena, ni materijal, ni status – već odsustvo buke. Luksuz više nije ono što vrišti, već ono što postoji bez potrebe da se pokaže.
Iskustvo, a ne predmet
Luksuz današnjice nije predmet u rukama, već trenutak koji ne možemo da reprodukujemo. To može biti jutro bez notifikacija. Vikend na mestu gde ne radi internet. Ručak sa nekim ko nas istinski razume. U svetu koji je postao beskonačna vitrina – iskrenost postaje nova valuta.
Zato se brendovi bore da redefinišu svoj identitet. Hermès više ne prodaje torbe, već „nasleđe zanatstva“. Loewe ne prodaje odeću, već „osećaj dodira teksture“. Čak i luksuzni hoteli danas prodaju tišinu, prirodu, nevidljivost.
Paradoks preobilja
Internet je demokratizovao želju za luksuznim. Internet je učinio da svi imamo pristup slikama, brendovima i simbolima luksuza, pa čak i ako ih ne posedujemo, znamo kako luksuz izgleda – od enterijera do modnih detalja.
Ali upravo zato što je postao toliko dostupan i svima poznat, luksuz je izgubio onu magiju, retkost i moć da impresionira.
Drugim rečima: nekada si morao da doživiš luksuz da bi ga znao; danas ga svi „poznajemo“ sa Instagrama – pa više nije privilegija, već informacija.
Šta dolazi posle luksuza?
Možda odgovor nije u stvarima, već u osećaju smisla. U vremenu kada brendovi, identiteti i iskustva počinju da liče jedni na druge – luksuz postaje autentičnost.
To nije nostalgija za prošlošću, već nova vrsta intime: luksuz da budeš svoj, bez potrebe da to objašnjavaš.
Zato se postavlja pitanje – ako više ništa nije ekskluzivno, da li je pravi luksuz postati nevidljiv?
Živimo u post-luxury eri, gde predmeti gube moć, a doživljaji postaju relikvije.
I možda, po prvi put, luksuz ne pripada onima koji imaju – već onima koji umeju da osete.