Sada čitate
27 i izgubljeni u prevodu: filmovi koji hvataju suštinu “skoro odraslih”

27 i izgubljeni u prevodu: filmovi koji hvataju suštinu “skoro odraslih”

Postoji taj neobjašnjivi trenutak kada čovek napuni 27, a svet oko njega počne da deluje kao trailer za sopstveni film – napet, pomalo haotičan, ali bez jasnog scenarija. To je doba kada bi, teoretski, trebalo da znamo šta radimo. Imamo dovoljno godina da donosimo odluke, ali još uvek premalo iskustva da razumemo njihove posledice. To je ona granica između mladosti i ozbiljnosti, između „imam vremena“ i „možda ga više i nemam toliko“.

Filmski svet to oduvek zna da oseti bolje od stvarnog. Zato nije slučajno da su neki od najupečatljivijih filmskih likova upravo – u svojim kasnim dvadesetima.

Frances Ha (2012): ples između snova i stvarnosti

Greta Gerwig kao Frances je oličenje 27. godine. Živi u Njujorku, nema pravi plan, ali ima impuls, ima pokret, ima srce koje veruje da se nešto mora dogoditi. Njen život je crno-beli, bukvalno i metaforički, ali ispunjen ritmom koji ne pripada nikome osim njoj. Frances ne zna šta radi – i u tome je sva njena poezija. U svakom padu, svakoj neugodnosti, svakoj improvizaciji – ona postaje simbol generacije koja se još uvek traži, ali to radi s gracioznošću i dozom (auto)ironije.

Jesse i Céline (Before Sunrise): svitanje zrelosti

On ima 27, ona skoro isto. Richard Linklater je u Before Sunrise uhvatio ono što znači kada mladost još veruje u ljubav, ali već zna da život ume da učini se ne odigra sve po planu. Jesse i Céline su oličenje tog tankog sloja između entuzijazma i nostalgije – kao da su već pomalo svesni da sve što proživljavaju ima rok trajanja. To je 27: godina kada počinjemo da merimo emocije, ali ih još uvek ne umemo obuzdati.

Julie (The Worst Person in the World): generacija koja se premišlja

Julie iz norveškog filma The Worst Person in the World možda je najtačniji prikaz dvadesetsedmogodišnjaka danas. Pametna, sposobna, ali paralizovana izborima. Sve je moguće, pa zato ništa nije jednostavno. Ona menja partnere, poslove, identitete, kao da testira sopstvenu verziju budućnosti – i u svakoj od njih, traži onu u kojoj će biti “dovoljno sigurna”. To je savršena metafora 27. godine: previše potencijala, premalo fokusa.

Lost in Translation: tišina kao prostor za pitanje

Iako je Sofia Coppola stvorila film o otuđenosti dvoje ljudi u Tokiju, njena junakinja Charlotte (Scarlett Johansson) ima 27 godina – i sve dileme koje to nosi. Brak, karijera, identitet – sve je pod znakom pitanja. U tišini hotelskih soba i neonskom svetlu Tokija, Coppola prikazuje egzistencijalnu konfuziju kao gotovo poetsko stanje.

Zajednički imenitelj: neodlučnost kao luksuz

Likovi koji imaju 27 u filmovima retko su stabilni. Oni su “u tranziciji”, u prelazu između ideala i pragmatizma. Ali možda je to upravo ono što ovu životnu tačku čini fascinantnom – dozvolu da ne znamo. Da živimo napeto, da menjamo mišljenja, da se preispitujemo bez potrebe da pronađemo “konačan odgovor”.

Jer 27 nije kraj ničega, već produženi kraj početka. To je trenutak kada učimo da neuspeh nije znak greške, već dokaz da pokušavamo.

Epilog: kinematografski realizam života

U svim tim filmovima – od Frances Ha do The Worst Person in the World – postoji zajednička istina: niko zapravo ne zna šta radi, samo neki izgledaju kao da znaju. A možda je to i najlepša stvar u vezi sa 27 – što nas tera da shvatimo da ne moramo imati odgovore, samo dovoljno hrabrosti da postavljamo prava pitanja.

I možda je to ono što zrelost zaista jeste: ne sigurnost, već mir sa nesigurnošću.

Početak