Poslednjih dana Beograd kao da je dobio novo, sjajno odelo. Stare rupe na trotoarima dobile su zakrpe u vidu prelepih keramičkih pločica. Ko stoji iza ovih malih remek-dela?
U pitanju je umetnik Ememem koji je „rođen” na oštećenom trotoaru 2016. godine u Lionu u Francuskoj. Baš tada je prvi put izlečio ranjene ulice ovog grada. Njegov prvi rad privukao je pažnju prolaznika i medija i pokrenuo fenomen koji je kasnije postao poznat kao „flacking”. U pitanju je pojam koji je Ememem osmislio kako bi opisao svoju umetničku tehniku popunjavanja oštećenja u asfaltu ili trotoaru. Fraza dolazi od francuske reči „flaque”, što znači barica. Ova tehnika uključuje umetničku intervenciju u javnim prostorima, gde Ememem popravlja pukotine i rupe u trotoarima ili ulicama koristeći mozaike, keramiku i pločice, stvarajući šarene i unikatne kompozicije.
„Flacking“ je više od obične popravke – on pretvara oštećenje u umetničko delo, dodajući estetiku i poetsku dimenziju ranama urbanog pejzaža. Ova reč se danas koristi da označi novu „umetnost popravljanja rupa”. Nakon prvih radova koji su bili ključni za njegovu umetničku karijeru, shvatio je kako može da koristi umetnost da bi popravljao urbane prostore, istovremeno dodajući poetičnost i lepotu ranama grada.
„Flacking” umetnost popravljanja rupa
Posmatrajući svoje prvo delo u Francuskoj i efekat koji je izazvalo kod prolaznika, Ememem je konačno pronašao smisao u svojoj filozofskoj potrazi: popunjavaće rupe do kraja života. Zatim usavršava svoju tehniku i uzima nadimak Ememem, „bitumender” (popravljač asfalta). Nakon što je „osvojio” Lion, prelazi na trotoare Pariza i mnogih evropskih gradova. Nakon Norveške, Škotske, Nemačke, Italije, Španije nedavno je posetio i Srbiju. Svoju umetnost doneo je u Beograd. U našoj prestonici stare rupe na trotoarima dobile su novi život kroz njegove prelepe keramičke mozaike. Njegove „flacking“ intervencije u gradu privukle su pažnju prolaznika i unele živopisnu estetiku u sivi urbani pejzaž. To i ne čudi. Njegova poetična dela dočekuju sa stalnim oduševljenjem, međunarodna štampa prati fenomen Ememem, a društvene mreže šire priču po celom svetu.
U svom ateljeu, Ememem stvara replike ovih flastera s trotoara, a one se izlažu u galerijama i na međunarodnim sajmovima savremene umetnosti. Njegova dela su izložena na Paris Art Fairu u saradnji sa Galerie Italienne (Grand Palais éphémère, 2021), Urban Art Fairu sa ErbK Gallery (Pariz, 2020), kao samostalna izložba u Lionu (2020, 2019, 2018), te kao deo kolektivnih izložbi poput “Ceramic NOW!” (Pariz, 2021), “Low Tech” Meyrin (Ženeva, 2021) i “Nuart” (Stavanger, Norveška, 2018).
Ko je Ememem?
To je dobro skrivena tajna. Umetnik insistira da ostane anoniman. Ememem kaže da je ime uzeo po zvuku svog mopeda dok ide na flaking misiju, a pseudonim mu služi kao zaštita od moguće ilegalnosti njegovih „divljih i divnih popravki”. Ova anonimnost doprinosi misterioznosti i mašti koja okružuje njegov rad. Tako njegovi radovi postaju deo urbanih mitova i fantazija, ostavljajući prolaznicima da se pitaju ko je umetnik iza ovih šarenih zakrpa. Njegovi flasteri na trotoarima osvetljavaju rane urbanog tkiva. Dela izbijaju ispod asfalta, kao da su oduvek bila tu, zakopana pod našim savremenim konvencijama.
Osim lepote kojoj svedočimo, otvaraju se i brojna pitanja o standardima, urbanom razvoju, ali i, još važnije, o brizi o oštećenim stvarima i ulozi koju možemo dati našim javnim prostorima. Ememem nas podseća da i najranjiviji delovi naših gradova, poput oštećenih trotoara, mogu postati mesta lepote i poezije. Ali samo ako smo spremni da uočimo vrednost u njihovim nedostacima i pružimo im priliku da zablistaju.