Jedno od gorućih tema luksuzne modne industrije je pitanje, ko će naslediti Virginie Viard kao kreativni direktor Chanela?
Da li je iko bio spreman za još jednu igru muzičkih stolica? Mišljenje o sada bivšoj kreativnoj direktorki luksuzne kompanije Chanel je bilo podeljeno. Da li ste voleli njen rad ili ne, činjenica je da je ona učinila ready to wear kao i aksesoare komercijalnijim, nosivijim i stoga, deluje nam, prodavanijim. Dve nedelje pre nego što je modna kuća obelodanila njen odlazak iz brenda, izašle su oficijalne brojke koje su navodile kako je prodaja Chanela porasla za 16% u 2023 godini. To se procenjuje na nekih 20 milijardi godišnjeg prometa, uprkos svetskoj krizi. Da li je taj novac došao direktno od modnog brenda ili njihove beauty linije se ne zna. Možda je vrtoglavo podizanje cena od 2020. pripomoglo popunjavanju kase. Šta god da je, modna kuća je definitivno u plusu. Good for them.
Chanel je kratko pre odlaska Virginie Viard izjavio kako ne traži novog kreativnog direktora. Šta se tu tačno dogodilo? Pretpostavljam da nikada nećemo zaista saznati ali postoji velika verovatnoća da Virginie koja je u brendu bila preko 30 godina, nije ni želela da nasledi Lagerfeldovo mesto.
Mediji su odreagovali na njen odlazak na različite načine od kojih su neki bili prilično šovinistički. Neretko se žene na visokim pozicijama modnih brendova nađu na meti. U industriji koja je pretežno male dominant, šačica žena koje uspeju da se uspenju na hijerarhijskoj lestvici ne prođu bez teških prekora. Međutim, tema o šovinizmu u modnoj industriji nije na današnjoj listi.
A sada dolazimo do gorućeg pitanja: ko će biti naredni naslednik/naslednica modne kuće Chanel?
Počećemo od činjenice da Chanel sebi ne može da dozvoli nekoezistentnost. To znači da je u pitanju kompanija kojoj je neophodno da na svom čelu ima kreativnog direktora koji se neće menjati non stop. Druga caka u ovoj modnoj premetačini je da dizajneri na visokim pozicijama potpisuju specifične ugovore. Ti ugovori ih obavezuju da u narednih godinu dana po odlasku, neće prelaziti u određene kompanije. Niko od nas ne zna kada su ostavke interno bile objavljivane, stoga možemo samo da nagađamo.
U nastavku teksta razlažemo neke opšte ideje, pretpostavke i tračeve iz sveta luksuzne mode.
Pierpaolo Piccioli
Bivši kreativni direktor Valentina, Pierpaolo Piccioli je dizajner koji zahteva svačije poštovanje. Njegov rad za Valentino i magija koju je stvorio bili su bez premca. On bi zasigurno nastavio pravac ženstvenosti i sofisticiranosti koje su glavni pečat modne kuće Chanel. Nažalost, mislim da Chanel ima duboko ukorenjenu viziju i ciljnu grupu te bi ovaj neverovatni talenat možda bio proćerdan.
Jeremy Scott
Karl Lagerfeld je bio veliki fan Jeremy Scotta. Njegov dizajn je prilično over the top, megalomanski i zabavan. Ono što povezuje Lagerfelda i Scotta je ljubav prema gimmicky dizajnu. Veliki zadatak koji bi Jeremy Scott imao je da spoji svoju ljubav prema crtaćima i stripovima u dizajnu, sa nasledstvom i istorijom koju nosi brend kao što je Chanel. Bilo bi zabavno videti ovaj spoj.
Hedi Slimane
Ime koje se često pominje ovih dana. Tračevi kažu kako je već napustio Celine, a do javnosti su došle informacije kako modna kuća nije želela dovoljno da ga plati. Lagerfeld je cenio Hedi Slimanea toliko da je otišao na dijetu kako bi mogao da nosi njegova heroin chic odela. Za mene ovaj spoj ima smisla. Počev od silueta koje su zaštitni znak Chanela kao i Slimaneovog dizajnerskog opusa, do toga da Slimane uspe da komercijalizuje i plasira sve čega se dotakne. Stvari bi se pod njegovim vođstvom prodavale kao da nema sutra! Jedna loša strana je što je Slimane izuzetno tvrdoglav dizajner te će dizajnirati u Slimane stilu gde god da ode. Još jedan fun fact – Hedi Slimane nema dobar odnos sa Vogueom. Celine se ne oglašava u magazinu otkad je Slimane na čelu. Za modnu kuću kao što je Chanel, znamo svi, to je nedopustivo.
John Galliano
Porodica Wertheimers koja drži Chanel jevrejskog je porekla. Svi sada već dobro znamo za antisemističke izjave koje je John Galliano imao u prošlosti. Njegova vičnost u haute coutureu je perfektna, ali i pored toga, ne deluje kao da bi jedna kompanija koja teži stabilnosti dozvolila sebi toliki rizik. Pogotovo u eri wokenessa, gde se svačiji korak posmatra pod lupom, finansijski odsek prestižne kompanije sigurno bi izbegao bilo kakav skandal. Galliano bi Chanelu doneo mnogo toga, ali nije što bi se reklo – safe bet.
Phoebe Philo
Phoebe Philo je ove godine imala svoj veliki povratak. Poznata po svom besprekornom dizajnu naklonjenom običnim ženama, nakon dugogodišnje karijere u Celineu, povukla se iz sveta mode kako bi se posvetila porodici. Malo verovatno da će se naći na čelu kompanije sa toliko velikom odgovornosti, ova dizajnerka se ipak našla na mnogim what if i who will listama.
Sarah Burton
Nakon dve decenije u Alexander McQueenu, Sarah Burton je slobodni strelac. Njena vičnost u kontrukciji je besprekorna. Ukoliko se luksuzna kompanija opredeli da nastavi u smeru poštujući ženski etos brenda, Burtonova deluje kao idealan spoj. Međutim, bilo bi smisleno videti je i u Givenchyju pogotovo što je i sam McQueen jedno vreme radio kao kreativni direktor Givenchy brenda.
Tom Ford
Njegovo ime pojavljuje se na nekim listama. Nakon što je prodao svoj istoimeni brend za 2,3 milijardi dolara Estée Lauder kompaniji 2022. godine, Ford se povukao. Tokom 2000-ih godina Chanel je prezentovao sličan univerzum kao Gucci i Yves Saint Laurent stoga ovaj spoj donekle ima smisla.
Marc Jacobs
Marc Jacobs ima veliko iskustvo radeći za kompanije kao što su Perry Ellis i Louis Vuitton. Za vreme rada u Louis Vuittonu, lansirane su najveće IT torbe ovog brenda. Setimo se Takashi Murakami kolaboracije 2002. godine. Jacobs je praktično promenio pravac čitave modne scene upravo tom prvom kolekcijom. Nakon velikog come backa sopstvenog brenda, Jacobs deluje kao dizajner koji zna kako da proizvede popularne komade bez mnogo mučenja. On uspeva da premosti i spoji umetnost i modu što je svojevremeno radio i Karl Lagerfeld.
Haider Ackermann
Ackermann se nije našao ni na jednoj hot listi na koju sam naletela. Ipak, setila sam se da je negde oko 2010. godine zapravo Haider Ackermann bio Lagerfeldov favorit, i da se još tada pričalo kako bi Lagerfeld voleo da ga dizajner belgijskog porekla nasledi. Ono što bi Ackermann mogao da donese velikoj modnoj kući kao što je Chanel je sigurnost i karijeru bez drame. Da li je to ono što modna kuća traži, ostaje da vidimo.