Sada čitate
Kako je gotička arhitektura postala spooky?

Kako je gotička arhitektura postala spooky?

Gotička arhitektura: The Cathedral of Albi

Dok šetate starim gradskim jezgrom, pogled vam zastaje na impozantnoj građevini. Šiljati tornjevi kao da paraju nebo, a senke se igraju po fasadama ukrašenim grotesknim figurama. Osećate se majušno i pomalo nelagodno. Nije ni čudo — nalazite se pred katedralom, remek-delom gotičke arhitekture, stila koji je vekovima plenio maštu, ali i budio jezu. Kako je arhitektura, zamišljena da dočarava nebesku lepotu, postala simbol mračnog i natprirodnog?

Uzdizanje ka nebu

U doba svog nastanka, u 12. veku, gotička arhitektura je bila blisko povezana sa crkvenom gradnjom. Njeni elementi, poput visokih plafona i izduženih stubova, trebalo je da simbolizuju veličinu Boga i uzdizanje ka nebu. Šiljati lukovi, karakteristični za gotiku, stvarali su iluziju beskonačnosti i težnje ka višem, dok su vitraži u boji ispunjavali unutrašnjost katedrala eteričnom svetlošću. Ovi elementi su zajedno stvarali osećaj strahopoštovanja i divljenja pred veličinom božanskog. Međutim, tokom renesanse, sa ponovnim interesovanjem za klasičnu antiku i njene principe harmonije i proporcije, gotički stil je odbačen kao preteran, haotičan i neuređen.

Gargojli: čuvari od zla

Gargojli, groteskne figure koje krase fasade mnogih gotičkih katedrala, imaju zanimljivu simboliku. Iako na prvi pogled deluju zastrašujuće, one su prvobitno služile kao deo sistema za odvod vode sa krovova. Međutim, verovalo se da one imaju i zaštitničku ulogu, odbijajući zle duhove i demone od svetih građevina. Ova dvostruka simbolika — funkcionalna i mistična — dodatno je doprinela složenosti i tajanstvenosti gotičke arhitekture.

Put ka mraku

Negativan stav prema gotici nastavio se i u narednim vekovima, postepeno transformišući njenu simboliku. U 18. veku, gotički revival je doprineo interesovanju za ovaj stil, ali sa sobom je doneo i asocijacije na natprirodno i jezivo, zahvaljujući delima poput Walpoleovog romana „The Castle of Otronto”. On je čak sagradio i posed Strawberry Hill House koji je doprineo neogotičkom pravcu.

U 20. veku, filmska industrija je prigrlila gotičku arhitekturu kao idealnu scenografiju za horor filmove. Od „Drakule” do „Crimson Peak”, gotičkih horor filmova, gotičke građevine su postale simbol straha i misterije. Mračni hodnici, skriveni kutci, šiljati lukovi (na vratima, prozorima i zabatima), visoki krovovi doprinose atmosferi neizvesnosti i napetosti, idealnoj za horor filmove.

Kontrast svetlosti i tame

Iako je gotička arhitektura danas često percipirana kao simbol mračnog i natprirodnog, zanimljivo je njeno prvobitno značenje. Ona je nastala iz težnje ka svetlosti, duhovnosti i uzvišenosti. Kontrast između ove dve krajnosti — svetlosti i tame, božanskog i demonskog — čini gotiku jednim od najfascinantnijih i najkompleksnijih stilova u istoriji arhitekture. Upravo taj kontrast je ono što je čini tako privlačnom za umetnike, filmske stvaraoce i sve one koji traže inspiraciju u spoju lepote i misterije.

Početak