Sada čitate
Šta želi filmska šminka da nam poruči?

Šta želi filmska šminka da nam poruči?

Filmska šminka je mnogo više od pukog ulepšavanja glumaca. To je moćan alat koji šminkeri koriste da prenesu emocije, karakterne osobine, pa čak i promene u psihičkom stanju likova. Sakupile smo nekoliko primera kako se šminka koristi za prenošenje određenih poruka u filmovima.

Tamnoplava vs. svetloplava senka

U filmu, nijanse plave nose različite poruke. Tamnoplava senka simbolizuje hrabrost, pobunu i snagu, često je nose žene koje su ili već samosvesne ili teže ka tome. Svetloplava, s druge strane, asocira na sanjarenje, nevinost i eteričnost, čak i odvojenost od realnosti. Povezuje se sa mladalačkom naivnošću. Često je nose likovi nesvesni svog uticaja, dok tamnije nijanse nose oni koji svesno šalju poruku svojim izgledom.

Filmovi gde su zastupljene ove senke

Sama Cleopatra je bila poznata po tamnijoj nijansi plave. U filmovima poput „Cleopatra” (1963) mogli smo da je vidimo na delu. Takođe možemo da vidimo i da je Angelina Jolie nosi u filmu „Hackers” (1995), gde glumi samouverenu i buntovnu hakerku. Zanimljivo je da svetliju plavu nijansu možemo da vidimo kod Effie Trinket u drugom delu filma „The Hunger Games: Catching Fire”. Moguće je da je tad počela da uviđa surovu relanost Capitol-a i da je na svoj način pokušala da osigura privid naivnosti. Svetloplavu isto možemo zapaziti kod Jules Vaughn iz serije „Euphoria”. Jules često eksperimentiše sa šarenom šminkom, ali svetloplava senka koju ponekad nosi naglašava njenu nežnost i ranjivost.

Filmska šminka Cleopatra Elizabeth Taylor
Filmska šminka Angelina Jolie u filmu Hackers
Effie Trinket u filmu The Hunger Games: Catching Fire

Crvena vs. prirodnija šminka

Filmska šminka Allie The Notebook bordo look
Filmska šminka Ellie The Notebook prirodnija nijansa

U filmovima, transformacija ženskog lika često prati priču o zabranjenoj ljubavi. Kada je prepreka razlika u društvenom statusu, na početku je vidimo sa besprekornim frizurama i elegantnom garderobom u tamnim, luksuznim bojama. Šminka je jaka, sa crvenim akcentima — simbolima moći i statusa koji ona mora da održi. Međutim, ljubav menja sve. Kako se zaljubljuje, njena kosa se oslobađa, šminka postaje prirodnija, a odeća udobnija i nežnija. Ovo vizuelno predstavlja njeno odbacivanje okova društvenih normi i prihvatanje ranjivosti koju ljubav donosi. Ove primere možemo da vidimo kod Allie u filmu „The Notebook” i kod Rose u „Titaniku”.

Rose u Titaniku, tamnija filmska šminka
Rose svetlija šminka i Jack

Dramatične transformacije

Filmska šminka često signalizira više od pukog izgleda. Kod likova koji gube razum, ona postaje maska za alter ego, beg od slabosti i srama prošlosti. Smelost šminke oslikava dramatičnu transformaciju i odbacivanje konformizma. Ova promena, iako ne mora uvek voditi u ludilo, u filmu često poprima takav smer. Šminka je moćno sredstvo transformacije, ali i odraz unutrašnje borbe lika, često odražavajući njihovo okretanje mračnoj strani. Takva je na primer uloga Margot Robbie u „Suicide Squad”, pa i samog Jokera u filmu „Joker” (2019). Takođe možemo videti ove kontraste u filmu „Black Swan”, gde se Natalie Portman transformiše iz belog u crnog labuda, kao i u filmu „Cruella” (2021).

Cruella pre
Cruella posle

Foto: IMDb.com

Početak